Ce înseamnă o carieră pentru tânăra generație?

de | sept. 29, 2022 | Noutati, Proiect cofinantat de Primaria Sectorului 2

Distribuiti acest articol

Prima activitate a proiectului „Descoperirea abilităţilor vocaţionale, primul pas către succes”, cofinanţat de Primăria Sectorului 2, s-a derulat online, în întâlniri de tip workshop cu psiholog specializat Gabriela Cunţan şi consilier educaţional Marian Crăciun.

Beneficiarii direcţi ai proiectului, cei 100 de elevi din clasele a X-a şi a XI-a din liceele de pe raza Sectorului 2 au fost provocați în discuții informale: „Ce înseamnă o carieră pentru voi?”, „Cine ia decizia pentru viitorul vostru?”, „Cum se iau deciziile de carieră?” au fost câteva din întrebările lansate către ei cu scopul de a identifica răspunsuri care să le aducă adolescenţilor claritate şi conştientizare în alegerea unui viitor traseu profesional.

„Eu consider că deciziile de carieră se iau în timp, deoarece un tânăr trebuie sa își formeze o personalitate și niște interese. După aceea, jobul trebuie să se încadreze în aceste preferințe și hobby-uri. Cariera reprezintă modul în care voi trăi în viață și viitorul meu”, a spus Mihnea Alexandru Vișan, elev la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc”. La rândul ei Amalia Gabriela Dumitrașcu de la Colegiul Naţional „Catemir Vodă” a menţionat: „Cariera reprezintă o parte din viitorul meu, să am un job în care să fac ceea ce îmi place”.

Prima alegere importantă a acestor tineri a fost, cu siguranţă, cea a liceului la care sunt elevi în acest moment. Pentru unii au contat notele obţinute la evaluarea naţională, pentru alţii recomandările, pentru o altă parte informaţiile pe care le-au găsit în mediul online despre activităţile, avantajele şi performanţele obţinute în timp de elevii acestor instituţii de învăţământ.

„Am decis liceul datorită mediei, avantajele pe care le am citit pe site-ul școlii, lucrurile bune auzite de colegi și poziționarea lui față de casă”, spune Alexia Teodora Gheorghiu. Perioada liceului este extrem de importantă pentru adolescent, deoarece înseamnă nu doar o pregătire pentru viaţa profesională, ci posibilitatea de dezvoltare pentru întreaga viaţă şi pentru ansamblul personalităţii sale.

Acum, fie că sunt elevi în clasa a X-a sau a XI-a, îşi doresc ca hotărârea pentru viitoarea opţiune de studiu, cea de învăţământ superior, sau chiar cea a carierei să fie a lor! O decizie asumată corect care să aibă la bază abilităţile şi pasiunile pe care le au şi care să îi ajute să îşi creioneze o strategie care să le aducă un viitor profesional de succes!

Alegerile făcute în deplină congruență între mintea și sufletul tânărului, între ce gândește și ce manifestă, îi vor aduce pace și liniște alături de dorința permanentă de a se dezvolta pe sine și modul în care trăiește. Adolescența reprezintă și perioada propulsării în social, nivelul expectațiilor sociale, a diversității cerințelor pentru relațiile interpersonale sunt mult mai intense decât cele prezente la celelalte vârste; în esență, adolescența este perioada confruntării dintre valorile sociale și realitatea socială. Performanța joacă un rol important în dinamica motivațională. Ea este și o consecință a motivației, deoarece cu cât un elev este mai motivat, cu atât performanța sa va fi mai bună. Un elev motivat va persevera mai mult, va utiliza strategii de învățare adecvate, care îi vor influența performanța.

Scopul proiectului “Descoperirea abilităților vocaționale, primul pas către succes” este de a-i ghida pe aceşti liceeni în identificarea drumului vocațional și în transformarea pasiunilor în căi de urmat pentru viitoarea lor carieră, armonizând latura cognitivă cu cea afectivă, atitudinală și comportamentală.

Detalii despre proiect se găsesc aici. Suntem alături de această generaţie cu un demers educaţional integrat şi valoros pentru ca împreună să formăm profesioniştii de mâine ai societăţii de azi!